středa 2. května 2018

DOBRÝ COPYWRITER – NEDOSTATKOVÉ ZBOŽÍ (6)

HLEDÁNÍ TOHO PRAVÉHO MEZI LEVÁKY...
Když někdo poptává copywriterské služby, nachází se tak trochu v situaci loterijního sázkaře. Vlastně ne „tak trochu“, ale tak úplně. Důvod je zřejmý a skrývá se v odpovědi na otázku: „Jaká je šance, že mezi tisíci kopyťáky narazím na někoho z těch 39 copywriterů a copywriterek, kteří se u nás vyskytují?“ Šance je to pochopitelně velmi malá, což je ještě umocněno skutečností, že těch třicet devět nemá potřebu vytrubovat o sobě do světa, jak jsou dobří. Prostě - to se o nich ví, takže tito lidé nevyhledávají zákazníky, nýbrž zákazníci hledají je. Je to tedy přesně naopak než v případě kopyťáků, kteří se neustále někomu vnucují, odpovídají na všemožné inzeráty a nabídky, přičemž to, že o dané problematice nemají ani páru, nijak neřeší. Nějak to dopadne - to je jejich heslo a pokud jim nějaký nešťastník skočí na špek, obvykle zaplatí za blábol, který by sám napsal mnohem lépe.
Tvrdím, že dobrý copywriter musí mít minimálně 30 rokú. Proč? Zkrátka a dobře proto, že k tomu, aby někdo fundovaně psal o čemkoli, potřebuje určité životní zkušenosti a navíc být aspoň trochu „vypsaný“ - kterážto kritéria těžko může splňovat osmnáctiletý student gymnázia. Jsem přesvědčen rovněž o tom, že Pan copywriter musí být když ne manuálně zručný, pak alespoň prakticky seznámený s činnostmi jako jsou zametání, přidělávání poličky na stěnu, rytí zahrady, řezání dřeva atd. V opačném případě se totiž z člověka dříve či později stane „kravaťák“, „inkoust“ či dokonce „límeček“, což je pro copywriting jednoznačně smrtící. Apropo - jen díky tomu, že pravidelně zametám dvůr jsem mohl zjistit, jak blbě, ba aušusově se dnes dělají košťata, jejichž násada je nikoli dřevěná, ale je vyrobena z jakési tenkostěnné trubičky, takže pokud zametáte např. sníh, zlomí se vejpůl. Díky tomu, že mám zahradu, na které ryji záhony, seču trávu a prořezávám stromy, vím něco o „kvalitě“ rýčů, kos či pilek. A mohl bych samozřejmě pokračovat - dovedu ocenit výborné předokenní rolety firmy Lomax stejně jako polykarbonátovou desku od Omniplastu.cz, z níž jsem zhotovil střechu pergoly. Vím, jakou výhodou jsou cementové a maltové směsi, které stačí rozmíchat vodou a můžete betonovat či zdít. Mám radost z masívních borovicových hranolů v Bauhausu a zlobí mě z polystyrénu vyrobené imitace podkrovních trámů tamtéž. Zkrátka - nedívám se na svět z okna kanceláře, ale dokážu si to, o čem píšu, také „osahat“.
To, že dobrý copywriter musí přečíst minimálně 2000 knih je snad jasné každému přemýšlivému člověku, takže se o tom nechci rozepisovat. Pouze zmíním, že knihovna zabírá podstatnou část mého domu, přičemž se v ní nacházejí knihy následujících žánrů: poezie, beletrie, filosofie, teologie, literatura faktu, hudba, šachy, elektrotechnika, flóra a fauna, historie, sociologie... A přes toto všechno zdaleka nejsem nejlepším českým copywriterem - v pomyslném žebříčku figuruji na 8. místě onoho devětatřicetihlavého pelotonu, takže sedm lidí zcela prokazatelně zametá, ryje, čte, filosofuje, betonuje a nakupuje v Bauhausu víc než já...
Ale zpátky k tématu. Takže - pokud tyto mé řádky čte nějaký zájemce o napsání recenze např. na přímotop AEG (typ WKL 2003 U), má tři možnosti:
1) Zveřejnit inzerát na Copywriting.cz. Bude následovat bleskurychlá odpověď sedmnáctileté studentky Střední zdravotní školy tohoto znění:
„Hezký den, mám zájem o Vaši nabídku. Už na základní škole jsem psala do třídního časopisu a ve psaní pokračuji dále, protože mně baví nové výzvi. Přímotopy je mé oblíbené téma, moje babička v Horní Šlajzně jeden má a topý dobře. Moje silná stránka je gramatyka a stilystika a určitě budete spokojen.„
2) Napsat si recenzi sám. Určitě to zvládne lépe než ona studentka, ale zdaleka ne tak dobře jako copywriter.
3) Zadat zakázku copywriterovi. Jak ho ale najít, že... Těžko, je to prostě sázka do loterie. Ale třeba bude mít štěstí a narazí na mne nebo na někoho z mých 38 kolegů a kolegyň. Takže - hodně zdaru!
(pokračování)

Žádné komentáře:

Okomentovat