pondělí 22. ledna 2018

KOLEKTIV AUTORŮ: PŘÍBĚHY MOŘEPLAVCŮ

Knihamoreplavci

Jako malému dítěti mně jednou rodiče koupili kalhoty, kterým se tenkrát říkalo texasky. Vzadu na kapse byl obrázek jakési plachetnice a nápis Kon-Tiki a když jsem se ptal, co to je, dozvěděl jsem se o norském cestovateli Thoru Heyerdahlovi a jeho slavné plavbě přes Tichý oceán na vlastnoručně vyrobeném voru. Slovo Kon-Tiki se od té doby pro mě stalo synonymem dalekých a nebezpečných cest, dobrodružných výprav do neznámých zemí a statečného boje s přírodními živly a příběhy mořeplavců mne zaujaly natolik, že jsem o nich přečetl všechno, co se mi dostalo do ruky. Bohužel tomu bylo po dlouhá léta tak, že absentovala publikace, která by v jednom svazku zmapovala vše, čeho „naši lidé“ na světových mořích a oceánech dosáhli. A ejhle – nyní na „stará kolena“ recenzuji knihu, která toto bílé místo na mapě naší knižní produkce konečně zaplnila a představuje čtenářům české a slovenské odvážlivce, kráčející ve stopách slavného Heyerdahla.
Jedná se o celkem patnáct příběhů lidí, kterým oceány a daleké krajiny učarovaly natolik, že zásadně změnili své životy a takříkajíc vsadili vše na jednu kartu. Měl jsem trochu obavy, zda a nakolik se podaří „vtěsnat“ je do jedné publikace – vždyť jeden každý z nich by o svých zážitcích mohl napsat samostatnou knihu (ostatně mnozí též napsali). Dopadlo to ale skvěle – pro všechny se našel dostatek místa a čtenář tak drží v rukou vskutku reprezentativní publikaci, která osloví určitě i ty, jimž dosud tento druh sportu (či snad zábavy?) nic neříkal. Ti, kteří se na jejím vydání podíleli (a muselo jít určitě o větší množství lidí), tak očividně činili s velkou láskou a zapálením pro společnou věc a výsledný produkt jejich úsilí by neměl uniknout pozornosti těch, kdo navrhují nominanty do soutěže Nejkrásnější česká kniha roku. Příběhy mořeplavců (s podtitulem Češi a Slováci, kteří obepluli svět) s napínavým vyprávěním o plavbách po světových oceánech a zážitcích ze setkání s obyvateli exotických zemí, vyčerpávajícími informacemi o problematice takovýchto náročných výprav a bezpočtem nádherných fotografií si za své profesionální zpracování a nádherný design zcela jistě zaslouží nějaké oficiální ocenění.

Recenze zde:


Žádné komentáře:

Okomentovat