čtvrtek 11. května 2017

DOBRÝ COPYWRITER - NEDOSTATKOVÉ ZBOŽÍ (2)

VODOMIL VÉVODA...
Jak poznat dobrého copywritera? Asi nejlépe na takto položenou otázku odpovím tím, že ji obrátím a zeptám se, jak se pozná špatný copywriter. A protože nerad vysvětluji jednoduché věci složitě, začnu takovým malým příkladem. Zkusme si představit např. instalatéra, který se na svých webových stránkách či propagačních letácích prezentuje takto:
INSTALATÉRSTVÍ VODOMIL VÉVODA - VODA A JINÉ ŽIVLY
Vážení zákazníci, jsem Vodomil Vévoda a Vaše spokojenost je mým přirozeným životním posláním. Jsem instalatér a ve svém oboru se cítím jako ryba ve vodě, protože voda je to, s čím přicházím dnes a denně do styku.
Možná i Vy jako vodovodní amatéři víte, že voda jako taková je životodárným zdrojem všeho živého na této planetě, kterou bychom si měli chránit - tu vodu i tu planetu, která obíhá kolem slunce. Rozhodně - a tady bych chtěl apelovat na všechny, kdo chtějí na naší planetě žít - by se neměly kácet a jinak ničit dešťové pralesy, a to ani nemluvím o šetření s vodou.
Vodu dělíme na sladkovodní a slanovodní, které někdy říkáme mořská. Ta nás ovšem tolik nezajímá, protože my jsme sladkovodníci. Voda - a tady se dostáváme k první ze záludnosti, kterých si s vodou užijeme až až - je kapalina. To v našem konkrétním případě - jako instalatér jsem tu pro Vás! - není zase až tak moc důležité. Voda však také - a tady začíná celý problém - je rovněž tekutina. Jak známo, jedním z atributů tekutiny je to, že teče.
Nechci Vás samozřejmě unavovat přemírou odborných výrazů, které Vás, jako mé zákazníky vlastně vůbec nemusí zajímat. Vždyť Vám nejde o to, jakou má voda chemickou značku, ale přesně naopak! Vy chcete - a na to máte jako zákazníci plné a nezadatelné právo - aby například právě Váš záchod splachoval! Ruku na srdce - co by to asi tak mohlo být za záchod, který by nesplachoval, že!
Několik technických a pro laika možná dost nudných termínů však vysvětlit musím, protože, jak pevně věřím, píšu tyto řádky pro své budoucí zákazníky - a o ty já přijít nechci, protože jsem tu pro ně. A můj zákazník je můj pán! Tímto heslem jsem se řídil po celý svůj instalatérský život a díky němu jsem dnes tam, kde jsem byl včera.
Vraťme se ale k vodě jako takové, tj. tekutině. Pochopitelně, vodu také pijeme, bez vody by náš organismus dlouho nevydržel, ale já jako člověk, který se živí instalatérštinou, se na vodu nedívám jako na složku naší každodenní potravy. Ne, přátelé, můj pohled na vodu je úplně jiný, řekl bych dokonce, že globální. Prostě - zabývám se tím, co jsem už řekl a co budu možná ještě opakovat, protože právě toto je pro moji profesi nejdůležitější - vodou jako tekutinou. A to - a teď mluvím zcela upřímně - takovou tekutinou, ve které si umýváme ruce a dokonce celá svá těla a kterou také vypouštíme do odpadových trubek.
Jak vidíte, problematika mého oboru je natolik složitá, že občas nějaký ten odborný výraz utrousit musím. Od toho jsem ale tady! Vždyť co by to bylo za instalatéra, který by např. nevěděl, že voda nejenom teče, ale - a to je jedna z jejích anomálií - teče shora dolů. A tady pochopitelně začíná problém, od kterého se všechno odvíjí. Vás tyto a jiné s vodou spojené komplikace nemusí jako laiky zajímat. To, co chcete, je přece praktická stránka vody, která má správně téct a někdy i správně odtékat!
Přejdu ke konkrétní problematice sprchového koutu - této problematiky se týká i WC, ale já zůstanu nohama na zemi. Takže - Vy se sprchujete, seshora na Vás stříká voda (to je další z jejích záludností) a Vy si možná položíte vcelku logickou otázku, kam ta voda potom mizí! Toto je ovšem otázka spíše pro mě jako Vámi osloveného instalatérského odborníka! 
Ano - kam ta voda mizí... To je skoro filosofická záležitost, protože už starý Řek Sokrates řekl, že voda teče. Přejděme ale k praktické stránce mizející vody a řekněme si rovnou, že jde o problém odpadů. Odborně se tomu říká „trubky“, „kolena“, „hrdla“ atd. To je ovšem už problém můj, nikoli Váš! Jde o to, aby ta voda, která má odtékat, skutečně odtékala. Toho lze docílit např. tím, že mezi Vaším sprchovým koutem a kanalizací je určitý výškový rozdíl. To je odborný výraz pro to, že voda - jak známo - teče dolů, takže kdyby Váš sprchový kout byl situován níž než např. potrubí splaškové kanalizace, voda by tekla přesně naopak! Výsledkem by pak bylo, že Váš byt by byl vyplaven právě tou kanalizací. A to přece nechcete! Vy - jako zákazníci - chcete pravý opak, chcete vodu, která odtéká tak, jak odtékat má a já jsem tady od toho, abych Vás přesvědčil, že se mi můžete svěřit se vším, i s Vaší vodou! Vaše voda si zaslouží, aby tekla, kam chcete a netekla jinam! Vždyť si za ni platíte Vašimi vlastními penězi!!
Instalatérství Vodomil Vévoda je jedničkou na trhu s vodními zdroji. Svěřte svou vodu Vévodovi a získejte slevu 6,48 % při první zakázce!
Nevím, jestli by si někdo z Vás, vážení čtenáři, takovéhoto člověka pozval na opravu záchodu. Zřejmě byste se s ním ale přesto chtěli setkat - třeba proto, abyste mu doporučili změnu profese. A skutečně - takový člověk by se opravdu uživil lépe jako komik než instalatér...
Když se vrátíme zpět k našemu tématu, lze říci, že stejně jako náš povedený instalatér se prezentuje značná část „copywriterů“. S jedním malým rozdílem pochopitelně - místo slov „voda“, „trubky“, „odpad“ atd. používají termíny „Search Engine Optimization“, „Canonicel Extensible Markup“, „Cascading Style Sheets“ apod. Proč to asi dělají?
(pokračování)

1 komentář: