neděle 2. dubna 2017

JAK TVOŘÍM TEXTOVOU REKLAMU

Mám např. nabídku od firmy, vyrábějící konopná lana. Je na našem trhu nováčkem, potřebuje se nějak uvést neboli - jak se odborně říká - zapsat do povědomí budoucích zákazníků. Chtějí po mně krátkou, údernou reklamu, takovou, které já pracovně říkám „pamatovačka“.
Je mně pochopitelně hned jasné, že kostrou této reklamy bude „disharmonická asonance“ (to je další z mých pracovních termínů). Laicky řečeno, jde o použití protikladných pojmů, střetávajících se ve vzájemné symbióze v „bodu kumulované disproporce“ (do třetice p. t.). Výsledek pak může vypadat např. takto:
MÁTE ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY? NEVĚŘÍTE KLASICKÉ MEDICÍNĚ? CHCETE SE VYLÉČIT JEDNOU PROVŽDY?!
Neházejte flintu do žita, raději pověste nemoci na hřebík! Naše firma, razící zásadu „konopí léčí, ale provaz uzdravuje“ má pro Vás jedinečné věše… řešení!
NABÍDKA PRO VÁS - KONOPNÝ PROVAZ!!!
(s garantovanou doživotní zárukou)
Kontakt: adolf.kat@sibenice.cz
Věřím, že píši pro inteligentní čtenáře, kteří poznají pokus o vtip a nadsázku… Ne, reklamy na smrt nedělám. Od toho jsou tu jiní. Tak před časem se jako příslovečné houby po dešti vyrojily v mém milovaném Brně plakáty se sloganem „Tato reklama tu bude i zítra - a Vy?“, popř. „Zanechte po sobě víc než jen vzpomínky“. Jakási firma tímto způsobem lákala (či spíše strašila?!) lidi k uzavření životního pojištění (proč se tomu tak říká, když jde o smrt?!). Když jsem tak kolem těch slaboduchých a neetických textů chodil, napadlo mne, proč ta pojišťovna nezatlačila na pilu ještě víc – slogan typu „Tuto reklamu zítra sejmou – a Vás?“ by jistě byl mnohem účinnější...

Jindy mi třeba přijde zakázka z časopisu, zaměřujícího se na zdravou výživu, biopotraviny a ekologický životní styl. Mám napsat krátký úvod k článku, pojednávajícím o „výhodách a významu individuální soběstačnosti v produkci potravin“. Základní heslo: „Zelenina z vlastní zahrádky - drůbež z vlastního chovu!“ Má „to“ být především „jednoduché a vtipné, kreativně-pozitivní a čtivé“. Takže se do toho pustím…
Postupuji podle následujícího schématu:
1. Přečtu si zmíněný článek.
2. Zvolím nejvýhodnější „konfigurační princip“ – pracovní termín pro jednu z mnoha variant předběžného přístupu k textu. V tomto konkrétním případě se rozhoduji pro „asonančně-asymetrickou oscilaci“ – proplétání dvou překrývajících se, vzájemně protichůdných motivů.
3. Vyberu optimální „technické“ provedení – z mnoha možností volím tu, která se mi zde jeví jako nejvhodnější. Bude to tedy dvousloková básnička se střídavými „poloabsolutními“ rýmy.
4. Napsání vlastního textu.
Chtěl bych zdůraznit, že samotná tvorba textu (v tomto případě básničky) není tím nejtěžším a nejpracnějším – nejvíc času kupodivu strávím u bodu č. 2, volby konfiguračního principu. A zde je výsledný produkt:
Když jsem se v Albertu podíval na ceny
drůbežích produktů, vajec a pórku
šel jsem si druhý den zakoupit kačeny
které si vykrmím na vlastním dvorku…
Květák a zelí si rovněž sám pěstuji
poté, co v Tesku jsem viděl je shnilé…
Lídlovi vzkazuji: „Jím zdravě, děkuji!“
a velkým obloukem vyhnu se Bille…
Za pár dní mi volá samotná šéfredaktorka, že se jí to moc líbí a jestli pro ně zase někdy něco nenapíšu. To jí bohužel slíbit nemohu – mám zakázek až nad hlavu a navíc jsem začal chovat kačeny a slepice a na zahradě pěstovat květák...

Žádné komentáře:

Okomentovat